Länkstig

Konst och kultur

Konst och kultur under Swedish Biodiversity Symposium

Mirka Dujin

Mirka Duijn är dokumentärfilmare, forskare och filmpedagog baserad i Göteborg. Hennes arbete undersöker hur visuell kultur formar sätt att se och relatera till världen, med ett nyvunnet fokus på ekologi och föreställningar av lanskap. Hennes filmer och installationer har visats på internationella festivaler, museer och kulturinstitutioner.

Om verket

We Looked and Called It Nature (2025) är en pågående filmproduktion, inspelad i Botaniska Trädgården i Göteborg. Verket utgår från konstnärens fråga om hur olika sätt att betrakta naturen—särskilt i trädgårdar—formar vår känsla av förbindelse till densamma. För att förstå detta bättre tittar filmskaparen på trädgården tillsammans med besökare, trädgårdsmästare, botaniker och barn. Varje perspektiv öppnar upp ett annat sätt att se, genom engagemang i skönhet, ordning, detaljer, omsorg och lek. Den färdiga installationen har premiär på Röda Sten Konsthall i Göteborg i februari 2026.

 

Profilbild på dokumentärfilmaren Mirka Dujin
Mirka Dujin
Bild från dokuemntärfilmen They looked and called it Nature
Stillbild: They Looked and called it Nature
Foto: Mirka Dujin

Una Holmquist

I Una Holmquists träskulpturer har valet av täljämne blivit allt viktigare, inte bara utifrån täljämnets egenskaper, utan också utifrån dess ursprung som träd och roll i ett ekosystem. I centrum står ofta relationen mellan material och motiv, där materialets ursprung kan stå i motsättning till skulpturens motiv. Unas konst berör ofta hur kroppar och natur förändras, anpassar sig eller gör motstånd, en slags poetisk ömhet för det som finns kvar, en vilja att hålla i, fast och om.

Om verken: 

Fäll medan det vita täcket faller
Skulpturen föreställer skogsorkidén knärot och är gjord av gran och furu från svenska odlade barrskogar. Granträet är gamla julgranar, furun är hittad i kallhuggna tallskogar. 

Knäroten trivs bland äldre barrträd. Det är pga den ökade trädindustrin där barrskogar kalhuggs vid ynka 70-80 år som knäroten har minskat kraftigt. 

Inrapporterad knärot i odlad skog kan leda till att skogen inte får kalhuggas. Inventerare som vill skydda skogar kan rapportera in fynd knärot som visar på höga naturvärden där de hittats. Den har därför blivit älskad av många naturvänner och hatad av många skogsägare. Knäroten är således en växt som många har tudelade åsikter om och som kommit att bli väldigt laddad trots sin ynka höjd på 10-20 cm (stjälken).

Mäta ödet åt människors barn
”Mäta ödet åt människors barn” föreställer skogsorkidén Norna. Nornan är känslig för större ingrepp i sin miljö och överlever därför vanligtvis inte slutavverkning. Nornan producerar inte egen nektar men blommar samtidigt som blåbären som lockar till sig pollinerande humlor. De kryper långt in i nornablomman, lockad av dess vaniljdoft. Men humlorna behöver blåbärets söta nektar som flygbränsle. Blåbären är dock känsliga för kalavverkning och trivs inte i täta odlade skogar. Utan blåbären eller andra humlelockande blommor kan inte Nornan reproduceras.

Nornorna är även ödesgudinnor i Nordisk mytologi. Där de tillsammans mäter människans öde i det förflutna, nuet och framtiden.

Bildporträtt av konstnären Una Holmquist
Skulptör Una Holmquist
Fäll medan det vita täcket faller
Fäll medan det vita täcket faller
Foto: Una Holmquist

The Unseen Ocean Collective 

The Unseen Ocean Collective är ett samarbete mellan de tre konstnärerna Meghan Jones, Kierstin Keller och Nilanjana Das, samt marinbiologen Lara Beckmann. Genom immersiva skulpturer och målningar inspirerade av djuphavets ekosystem vill gruppen förena vetenskap och konst för att väcka engagemang och känslomässig koppling till livet i havets djup.

Om verken

Konstverken är inspirerade av undervattensvideor från områden i Alaska och Nordatlanten. De skildrar livfulla och ekologiskt viktiga korall- och svampsamhällena med deras mångfald av organismer. Syftet är att inspirera till både nyfikenhet och en känslomässig koppling till djuphavet - en värld som täcker större delen av vår planet men som vi sällan tänker på.

Under symposiet visar vi:

  • En immersiv 3D-skulptur av en habitatbildande korall av Nilanjana Das (Oregon, Corvallis).
  • Tre färgstarka målningar av Meghan Jones (Washington, Spokane), som lyfter fram arter och interaktioner i djuphavet
  • Samt 1-2 prints av Kierstin Keller (Alaska, Juneau).
     
Bildkollage på personerna bakom The Unseen Ocean Collective
Överst vänster: Nilanjana Das Överst höger: Kierstin Keller Nederst vänster: Lara Beckmann Nederst höger: Meghan Jones
Meghan Jones, Mushroom Coral
Målning av Meghan Jones, Mushroom Coral
Print Kierstin Keller Primnoa
Print av Kierstin Keller